zondag 23 juni 2013

Soorten deo's

Er bestaan verschillende soorten deo's. Je hebt deodorant en antitranspirant. Ook heb je verschillende vormen. Lees verder om meer te weten te komen over deo's :)

Deodorant en antitranspirant

In sommige lande wordt een verschil gemaakt tussen deze twee, hier maken wij dat verschil niet echt. Om precies te zijn is deodorant alleen om geuren te maskeren en niet om zweet tegen te gaan. Antitranspirant is dan wel om zweet tegen te gaan. Als er minder zweet is, is er ook minder geur. Maar tegenwoordig zijn (bijna) alle deo's zowel bedoeld om geuren te maskeren als om zweet tegen te gaan. Als er op de deo staat 'Anti-transpirant' dan weet je dat hij antitranspirant is. 

Verschillende vormen

Er zijn verschillende vormen deo, ik zal ze even opnoemen.

Spray deo

Je hebt spray deodorant, die bij iedereen wel bekend is. Dit is gewoon een sprayflacon waar een geur inzit. Spray's zijn vooral bedoelt geuren te maskeren. Je hebt heel veel verschillende spray's. Mijn favoriet zijn die van Fa. Deze bevatten geen aluminium en hebben leuke geuren. Ik vind spray's vooral handig voor tussendoor, om even de zweetgeur weg te krijgen.

Rol deo

Dan heb je de rol deodorant. Dit zijn deo's met een ronde kop, en die rolt als je over de huid gaat. Er komt een soort crème uit. Dit vind ik minder handig voor tussendoor, dit is eerder iets wat is gebruik in de ochtend ofzo. Ik heb hierin geen favoriet merk, ik gebruik eigenlijk niet zo vaak rol deo.

Stick deo

Stick deodorant lijkt misschien op rol deo, maar het is wel anders. Een stick is wat het zegt, een stick. Het is geen rol, het rolt niet over je huid, je is een harde stick die op je oksel smeert. Hier ben ik een fan van! Ik heb er 1 van Rexona, een droge stick. Ik vind het heel handig. Het heeft niet echt een geur, een heel lichte frisse geur. Dit gebruik ik in de ochtend, en het houdt het zweet tegen.
 

Crème deo

Dit is iets wat je niet vaak ziet, maar het bestaat wel. Dit lijkt een beetje op een stick deo, alleen in crème vorm. Ik heb dit nog nooit gebruikt, dus ik weet er niet zoveel over. 

En dat was het. Ik heb spray deo, rol deo en stick deo al gebruikt. De crème nog niet. Ik doe altijd in de ochtend de stick op, en tussendoor een spray. Waarschijnlijk weten veel mensen al veel over deo, maar ik wilde toch even een artikel erover maken :)



Bronnen + bronnen foto's:

1 opmerking: